Ένα από τα κορυφαία, δημοφιλέστερα έργα του παγκόσμιου λυρικού θεάτρου, δημιούργημα του Γάλλου συνθέτη George Bizet, ο οποίος γεννήθηκε στις 25 Οκτωβρίου του 1838.-Από τη Μανταλένα Μαρία  Διαμαντή

Carmen… Ένα από τα κορυφαία, δημοφιλέστερα έργα του παγκόσμιου λυρικού θεάτρου, δημιούργημα του Γάλλου συνθέτη George Bizet. Όποιος το γνωρίζει, δεν μπορεί παρά να έχει “μαγευτεί” από την “Εισαγωγή” ή από τις άριες “Χαμπανέρα” και το  “Τραγούδι του Ταυρομάχου”– που  είναι από τα γνωστότερα μέρη.

Η πρεμιέρα του έργου δόθηκε  στις 3 Μαρτίου του 1875 στην  “Οπερά -Κομίκ” του Παρισιού. Ο ρόλος της υψίφωνου, η Celestin Galli Marie -στο ρόλο της Carmen-χωρίς όμως να έχει επιτυχία. Προκάλεσε μάλιστα, θύελλα αντιδράσεων λόγω της τολμηρότητας με την οποία διαπραγματευόταν τον ελεύθερο έρωτα. Κανένας δεν φανταζόταν τότε ότι η “Carmen” στη συνέχεια, θα κατακτούσε τη  μοναδική. περίοπτη θέση στην ιστορία του λυρικού μελοδράματος και στις καρδιές των θεατών.

Το έργo ανέβηκε στη Βιέννη, στις 23 Οκτωβρίου του 1875. Αυτό ήταν και η απαρχή για τη δημοφιλία του.Στην πρώτη της περίοδο πραγματοποίησε 36 παραστάσεις, χωρίς όμως να τις δει ο δημιουργός της. Δυστυχώς,  ο Bizet δεν πρόλαβε να χαρεί την επιτυχία του. Έφυγε ξαφνικά από τη ζωή στις 3 Ιουνίου της επόμενης χρονιάς εξαιτίας καρδιακής προσβολής. Και ήταν μόνο 37 ετών. 

Η Carmen είναι μία όπερα που αποτελείται από  4 πράξεις. Το λιμπρέτο της γράφτηκε από τους Anrie Meilac και Ludovic Halevy, βασισμένο στην ομώνυμη νουβέλα του Prosper Marimee.

Κανένας δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι είναι μία από  τις πλέον εμβληματικές όπερες η οποία εξακολουθεί να είναι στην κορυφή  ακόμα και σήμερα, 142 χρόνια μετά τη μέρα που πρωτοείδε το φως.  

Η Carmen, ανήκει στο είδος της όπερα κομίκ, με μουσικά νούμερα που χωρίζονται με διαλόγους. Η ιστορία της… άκρως προκλητική για την εποχή που δημιουργήθηκε…Διηγείται την ιστορία της καταστροφής του Don Jose- ενός απλοϊκού στρατιώτη- που σαγηνεύεται από τη γοητευτική και  φλογερή τσιγγάνα Carmen. Ο Jose κάνει τα πάντα για εκείνη. Εγκαταλείπει τον παιδικό του έρωτα και τα στρατιωτικά του καθήκοντα… Παρ`όλα αυτά όμως, χάνει την Carmen από τον φημισμένο ταυρομάχο Escamillo και τη σκοτώνει σε μια κρίση ζηλοτυπίας.

Πρόκειται για μια πραγματικά αντισυμβατική υπόθεση. Η  φερώνυμη ηρωίδα υπερασπίζεται τις επιθυμίες της, την ελευθερία της, το δικαίωμά της να επιλέγει η ίδια ερωτικούς συντρόφους και όχι να την επιλέγουν αυτοί. Η στάση της αποτέλεσε απειλή για ανδροκρατούμενες και πατριαρχικές κοινωνίες καθώς οι επιλογές της απειλούν τα θεμέλιά τους. Η μόνη λύση,λοιπόν, είναι να έρθει το τέλος της. Και αυτό, το αναλαμβάνει ο ερωτευμένος και ταυτόχρονα “προδομένος” Don Jose.

Για την τότε γαλλική όπερα, η παρουσίαση της ζωής των εξαθλιωμένων, της ανομίας και της ανηθικότητας, μαζί και το τραγικό τέλος της ηρωίδας- η οποία  πεθαίνει επί σκηνής – υπήρξαν πρωτοποριακά στοιχεία και  προκάλεσαν πολλά σχόλια και συζητήσεις. Ήταν λογικό, μετά την πρεμιέρα οι περισσότερες κριτικές να είναι αρνητικές και το γαλλικό κοινό σχετικά αδιάφορο.

Η Carmen, κέρδισε αρχικά τη φήμη της κι αναγνωρίστηκε σαν ένα αριστούργημα του είδους,  πρώτα σε παραστάσεις της έξω από τη χώρα. Στο Παρίσι δεν   ξαναπαίχθηκε  έως το 1883. Στη συνέχεια έγινε γρήγορα διάσημη, χαρακτηρίστηκε ως κορυφαία και συνεχίζει να είναι μία από τις συχνότερα παιζόμενες όπερες που υπάρχουν. Κάποιοι  μεταγενέστεροι σχολιαστές έγραψαν ότι “η Carmen στέκεται ως γέφυρα ανάμεσα στην παράδοση της όπερα κομίκ και στον ρεαλισμό ή  βερισμό που χαρακτηρίζει την ιταλική όπερα του ύστερου 19ου αιώνα”.

Η μουσική της  Carmen είναι  εκπληκτική… θεική… Δικαιολογημένα έχει εξυμνηθεί για την ενορχήστρωσή, την ευφυή μελωδία, την αρμονία, την ατμόσφαιρα  που δημιουργεί.  Ο Bizet πέτυχε να την αποδώσει με απίστευτη επιδεξιότητα και να αποδώσει με μοναδικό τρόπο τα συναισθήματα των χαρακτήρων του, μουσικά. Θα μπορούσαμε να χαρακτηρίσουμε τη μουσική του αρκετά αντισυμβατική για την τότε εποχή. Μετά τον θάνατο του συνθέτη, τροποποιήθηκε με την εισαγωγή ρετσιτατίβων στη θέση των αρχικών πεζών διαλόγων.

Ωστόσο, δεν υπάρχει πρότυπη έκδοση της όπερας και έτσι δεν μπορεί να γίνει σύγκριση με τη μεταγενέστερη Οι απόψεις διαφέρουν για το ποιες εκδοχές της εκφράζουν καλύτερα τις προθέσεις του ίδιου του Bizet. Η όπερα έχει ηχογραφηθεί πολλές φορές -μετά την πρώτη της ηχογράφηση- σε δίσκο 78 στροφών το 1908. Η πλοκή της, δε, έχει αποτελέσει το αντικείμενο πολλών μεταφορών σε κινηματογραφική ταινία και θεατρικό έργο.

H κορυφαία προσωπικότητα, ο ελληνικός μύθος,  η σημαντικότερη , ίσως, λυρική τραγουδίστρια του περασμένου αιώνα, η θρυλική ντίβα της ‘Οπερας, Μαρία Κάλλας, ερμήνευσε εκπληκτικά την Carmen. Ο τρόπος που απέδωσε τον ρόλο έχει μείνει στην ιστορία, κάνοντας όλους τους Έλληνες υπερήφανους.

Habanera

Quand je vous aimerai?

Ma foi, je ne sais pas,

Peut-etre jamais, peut-etre demain.

Mais pas aujourd’hui, c’est certain!

[sung]

L’amour est un oiseau rebelle

Que nul ne peut apprivoiser,

Et c’est bien en vain qu’on l’appelle,

S’il lui convient de refuser.

Rien n’y fait, menace ou prière;

L’un parle bien, l’autre se tait,

Et c’est l’autre que je préfère;

Il n’a rien dit mais il me plaît.

(L’amour est un oiseau rebelle) L’amour…

(Que nul ne peut apprivoiser,) L’amour…

(Et c’est bien en vain qu’on l’appelle,) L’amour…

(S’il lui convient de refuser.) L’amour…

L’amour est enfant de Bohême,

Il n’a jamais, jamais connu de loi;

Si tu ne m’aimes pas, je t’aime;

Si je t’aime, prends garde à toi! (Prends garde à toi!)

Si tu ne m’aimes pas,

Si tu ne m’aimes pas, je t’aime; (Prends garde à toi!)

Mais si je t’aime, si je t’aime;

Prends garde à toi!

(L’amour est enfant de Bohême,)

(Il n’a jamais, jamais connu de loi;)

(Si tu ne m’aimes pas, je t’aime;)

(Si je t’aime, prends garde à toi!) (Prends garde à toi!)

Si tu ne m’aimes pas,

Si tu ne m’aimes pas, je t’aime; (Prends garde à toi!)

Mais si je t’aime, si je t’aime;

Prends garde à toi! (Prends garde à toi!)

L’oiseau que tu croyais surprendre

Battit de l’aile et s’envola.

L’amour est loin, tu peux l’attendre;

Tu ne l’attends plus, il est là.

Tout autour de toi, vite, vite,

Il vient, s’en va, puis il revient.

Tu crois le tenir, il t’évite,

Tu crois l’éviter, il te tient!

(Tout autour de toi, vite, vite) L’amour…

(Il vient, s’en va, puis il revient.) L’amour…

(Tu crois le tenir, il t’évite,) L’amour…

(Tu crois l’éviter, il te tient!) L’amour…

L’amour est enfant de Bohême,

Il n’a jamais, jamais connu de loi;

Si tu ne m’aimes pas, je t’aime;

Si je t’aime, prends garde a toi! (Prends garde a toi!)

Si tu ne m’aimes pas,

Si tu ne m’aimes pas, je t’aime (Prends garde à toi!)

Mais si je t’aime, si je t’aime

Prends garde à toi!

(L’amour est enfant de Bohême,)

(Il n’a jamais, jamais connu de loi;)

(Si tu ne m’aimes pas, je t’aime;)

(Si je t’aime, prends garde a  toi!) (Prends garde a toi!)

Si tu ne m’aimes pas,

Si tu ne m’aimes pas, je t’aime (Prends garde a toi!)

Mais si je t’aime, si je t’aime

Prends garde a  toi! (Prends garde a toi!)

(19)