(ΣΠΑΝΙΟΣ ΔΙΣΚΟΣ – ΑΚΟΥΣΕ) Μια σπάνια έκδοση του θρυλικού έργου του Μίκη και του ποιητή που έφυγε σαν σήμερα από τη ζωή.

Σαν σήμερα…

Στις 18 Μαρτίου 1996, ο ποιητής του «Άξιον Εστί» Οδυσσέας Ελύτης άφησε για πάντα την «Όμορφη και παράξενη πατρίδα» και ταξίδεψε για τις «γειτονιές των αθανάτων»… Κι αν ο όρος «εθνικός ποιητής» έχει αποδοθεί στον Διονύσιο Σολωμό και χωρίς αυτό να θεωρηθεί «ιεροσυλία», θεωρώ πως, μετά το «Άξιον Εστί», αυτός ο χαρακτηρισμός θα μπορούσε κάλλιστα να αποδοθεί και στον Οδυσσέα Ελύτη…

Το σπάνιο «Άξιον Εστί»

Όπως είναι γνωστό στις 18 Οκτωβρίου 1979 ο Οδυσσέας Ελύτης βραβεύθηκε από τη Σουηδική Ακαδημία με το Βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας. Εκείνη τη χρονιά ηχογραφήθηκε στην ελληνική γλώσσα και κυκλοφόρησε, αρχικά στη Γερμανία, ένας δίσκος με αποσπάσματα από το «Άξιον Εστί» σε μουσική του Μίκη Θεοδωράκη, από τον τραγουδιστή και μπουζουξή Γιώργο Γιωργά. Η δεύτερη πλευρά έκλεινε με το κλασικό οργανικό θέμα από τη «Γειτονιά των Αγγέλων» του Μίκη Θεοδωράκη. Αυτό που δεν γνωρίζουμε είναι αν ο η ηχογράφηση έγινε πριν ή μετά τη βράβευση του Ελύτη. Ο δίσκος κυκλοφόρησε στη Γερμανία από τη Mediaphon και το 1980 στην Ελλάδα, από τη μικρή εταιρεία Veran Records και μέχρι σήμερα δεν έχει επανεκδοθεί σε cd.

Μπουζούκι έπαιξαν τα αδέλφια Κωνσταντίνος και ο Γιώργος Γιωργάς για τους οποίους, δυστυχώς, δεν έχω περισσότερα στοιχεία. Συμμετείχε η Χορωδία και η Ορχήστρα της βασίλισσας Κατερίνας Στιφτ της Στουτγκάρδης και η ανδρική χορωδία της σχολής Teresiana της Στουτγκάρδης – Welimdorf υπό τη διδασκαλία του Rafael Krol και τη διεύθυνση του Claudio Propini D’ Agata.
elit01.jpg

Τα κομμάτια του δίσκου

Πλευρά Α’

1) Η γένεσις
2) Τα πάθη
α) Ναοί στο σχήμα του ουρανού
β) Ένα το χελιδόνι
γ) Τα θεμέλιά μου στα βουνά

Πλευρά Β’

1) Τα πάθη
δ) Της αγάπης αίματα
2) Το άξιον εστί
3) Η γειτονιά των αγγέλων
elit02.jpg

Λίγα λόγια για το δίσκο

Δε νομίζω πως έχει νόημα να μπούμε σε περαιτέρω κρίσεις για τις ηχογραφήσεις ή τις ερμηνείες του έργου. Προσωπικά, ακούγοντας το δίσκο, βρήκα αρκετά σημαντικά στοιχεία, που τον ξεχωρίζουν από τη «σωρεία» των διεθνών εκδόσεων των έργων του Μίκη Θεοδωράκη. Η σπανιότητά του μάλιστα, τον τοποθετεί σε αρκετά υψηλά επίπεδα στο «χρηματιστήριο» των μεταχειρισμένων δίσκων. (Συχνά, υψηλότερα απ’ όσο πρέπει, αν υπάρχει «πρέπει» σε αυτή την υπόθεση).

Κι επειδή ενίοτε δημιουργούνται παρανοήσεις και παρεξηγήσεις, οφείλω να διευκρινίσω πως η συγκεκριμένη καταγραφή έχει καθαρά ιστορικό χαρακτήρα και γίνεται χωρίς καμιά υπόνοια σύγκρισης με τις γνωστές ελληνικές εκτελέσεις.

Υ.Γ: Οφείλω ιδιαίτερες ευχαριστίες στους φίλους Αποστόλη Γιαννακίδη, μελετητή του έργου του Μίκη Θεοδωράκη και Πατέρα Αρτέμιο Πολίτη, σπουδαίο συλλέκτη δίσκων, για τη βοήθειά τους…

VIDEO

(37)