Πληθωρικός, εξωστρεφής, φιλόδοξος, οραματιστής και με διεθνείς επιστημονικές περγαμηνές. Μια ματιά στη μορφή του Α. Δεληβορριά που σήμερα έγινε Ακαδημαϊκός.

Με μεγάλη πλειοψηφία 23 έναντι 13 ψήφων εξελέγη σήμερα Ακαδημαϊκός από τη συνεδρίαση της ολομέλειας της Ακαδημίας Αθηνών ο ‘Αγγελος Δεληβορριάς καταλαμβάνοντας την έδρα Αρχαιολογίας και Μουσειολογίας.

Αν και πρόκειται για έναν από τους κορυφαίους ΄Ελληνες κλασσικούς αρχαιολόγους και, ενδεχομένως, γλυπτολόγους σε παγκόσμιο επίπεδο (ο οποίος ασχολήθηκε με τη γενική αρχαιολογία ως επιμελητής αρχαιοτήτων, με την ιστορία της αρχαίας τέχνης στις μελέτες του, με τη μουσειολογία ως επιμελητής αρχαιοτήτων), ο 78χρονος σήμερα, ΄Αγγελος Δεληβορριάς, έγινε γνωστός στο ευρύ κοινό κυρίως λόγω της σαραντάχρονης και πλέον θητείας του στο Μουσείο Μπενάκη – όντας ένας από τους μακροβιότερους διευθυντές Μουσείων διεθνώς.

Πληθωρικός, εκρηκτικός, εξωστρεφής, φιλόδοξος, οραματιστής και με επιστημονικές περγαμηνές πολύ μεγαλύτερες απ’ αυτές που όριζαν οι προδιαγραφές του ρόλου του στο Μουσείο, ο ΄Αγγελος Δεληβορριάς είχε ένα «όραμα επίθεσης» στην κρίση.

«Θα έχω περισσότερο χρόνο για επιστημονική έρευνα όσο ο εγκέφαλος συνεχίζει να λειτουργεί», είχε πει, ωστόσο, στο συγκινητικό του αντίο τον Οκτώβριο του 2014 σ’ ‘ενα κατάμεστο Μουσείο κι ενώπιον στους δημοσιογράφους που παρακολούθησαν την πορεία του επί δεκαετίες.

Ο άνθρωπος που διπλασίασε το Μουσείο Μπενάκη

Ο άνθρωπος που δεν εμποδίστηκε ποτέ από την αγκύλωση της ελληνικής γραφειοκρατίας και κατόρθωνε να ξεφεύγει με θαυμαστό τρόπο από τις μπλοκαρισμένες οδούς των σκουριασμένων νοοτροπιών κατάφερε να ολοκληρώσει τη ριζική ανάπλαση το Μουσείου Μπενάκη τον Ιούνιο του 2000. Με τον Αγγελο Δεληβορριά έχει ταυτιστεί ο διπλασιασμός των ωφέλιμων επιφανειών του κτηρίου της Κουμπάρη, η δημιουργία του νέου Μουσείου Μπενάκη στην Πειραιώς και της Πινακοθήκης Γκίκα στην Κριεζώτου όπου απλώνεται όλη η κληρονομιά της Γενιάς του ’30 (το μεγάλο του καμάρι), η μεταστέγαση των ιστορικών αρχείων στο σπίτι της Πηνελόπης Δέλτα στην Κηφισιά, η αυτονόμηση των ισλαμικών συλλογών στο κτήριο του Κεραμεικού και πολλά- πολλά ακόμα. Στον ίδιο οφείλεται και το εντυπωσιακό άνοιγμα του Μουσείου στην κοινωνία μέσα από την ποικιλία των εκθέσεών του, τα πρωτοποριακά εκπαιδευτικά προγράμματά του, την εμπορική ανάπτυξη των πωλητηρίων του, τη διεύρυνση των ωραρίων λειτουργίας του.

Υπό τη διεύθυνσή του, το Μουσείο Μπενάκη έχει οργανώσει ή έχει συμμετάσχει, από το 1974 έως το 2014, σε 130 εκθέσεις στην Ελλάδα και σε 39 εκθέσεις σε μεγάλες πόλεις του εξωτερικού, που αποτέλεσαν καλλιτεχνικά γεγονότα

Αν δεν δει τη γυναίκα του όταν γυρίσει σπίτι χάνει την ισορροπία του

Ο Άγγελος Δεληβορριάς δεν «παντρεύτηκε» για πάνω από 40 χρόνια το Μουσείο Μπενάκη αλλά και την ίδια γυναίκα. Είναι πάνω από 40 χρόνια παντρεµένος. Αν γυρίσει, όπως έχει πει, σπίτι του και η γυναίκα του δεν είναι εκεί, ανατρέπεται η ισορροπία του. Όπως έχει δηλώσει, η γυναίκα του είναι ένας άνθρωπος της συζήτησης – µε τις απόψεις, τις παρατηρήσεις, τις ενστάσεις της. Δεν µπορεί να κάνει ο ένας χωρίς τον άλλον. Αυτό βέβαια δεν σηµαίνει ότι δεν «τρώγονται» περίπου σε καθηµερινή βάση. Αν ο άλλος δεν τον κεντρίζει, η σχέση είναι συµβατική. Διαφορετικά, είναι µια ζωντανή σχέση, µε τα πάνω της και τα κάτω της: τις εκρήξεις, τους θυµούς, τις αγάπες της.

Ο Άγγελος Δεληβορριάς είναι υπερήφανος για την «ελληνικότητά» του, δεν έχει κάνει μπάνιο ποτέ σε καμία άλλη θάλασσα εκτός από την ελληνική -παρ’ ότι έχει ταξιδέψει όσο λίγοι- και αισθάνεται με τις δύο εγγονές του τη μεγαλύτερη χαρά της ζωής του. Όταν τον ρωτούν κάποιοι πως είναι εκείνος απαντά πως … κυκλοφορεί με έναν ζουρλομανδύα στο χέρι κι είναι έτοιμος να τον φορέσει στον εαυτό του. ΄Ηταν, είναι και παραμένει αισιόδοξος κόντρα στους καιρούς.

Ενα μικρό βιογραφικό

Ο Άγγελος Δεληβορριάς γεννήθηκε το 1937. Σπούδασε αρχαιολογία-ιστορία στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στο Freiburg. Το 1965 διορίστηκε, έπειτα από διαγωνισμό, στην Αρχαιολογική Υπηρεσία, από την οποία παραιτήθηκε το 1969. Από το 1969 έως το 1972 συνέχισε τις σπουδές αρχαιολογίας στο Tübingen με υποτροφία Alexander von Humboldt, το 1972 έλαβε το δίπλωμα του διδάκτορος με βαθμό Magna cum laude και το διάστημα 1972-1973 έκανε μεταδιδακτορικές σπουδές στο Παρίσι, τη Σορβόνη και την École Pratique des Hautes Études Ως μέλος της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας υπηρέτησε στην Κεντρική Υπηρεσία, στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, στην Εφορεία Αρχαιοτήτων Αττικής, στην Πάτρα και τη Σπάρτη. Το 1973 έγινε διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη, από το οποίο αποχώρησε το 2014. Το 1992 εξελέγη καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών και από το 1998 έως το 2003 διετέλεσε διευθυντής προγράμματος μεταπτυχιακών σπουδών στο ίδιο Τμήμα. Το 2005 αποχώρησε από το Πανεπιστήμιο ως ομότιμος.

Δείτε εδώ μια από τις τελευταίες συνεντεύξεις του Άγγελου Δεληβοριά, ως διευθυντή του Μουσείου Μπενάκη, για την Αμφίπολη στο TheTOC.gr

(23)