Αγαπητοί φίλοι,
Το ξεκίνημα κάθε προσπάθειας είναι μια δύσκολη υπόθεση. Συνήθως, πρέπει να εκτιμήσεις μια σειρά παραγόντων προκειμένου να κάνεις, εκ των προτέρων, μια αξιολόγηση των πιθανοτήτων επιτυχίας του εγχειρήματος σου. Τουλάχιστον, αυτό λέει η τεχνοκρατική αντίληψη, που, μπορεί να έχει εφαρμογή, ακόμη και στην περίπτωση, που, το εγχείρημα, για το οποίο ομιλούμε, είναι η δημιουργία μιας Χορωδίας.

Θεωρητικά μιλώντας, η δημιουργία μιας Χορωδίας είναι εύκολη· απλή υπόθεση. Το δύσκολο, αγαπητοί φίλοι, είναι να δημιουργήσεις τις προϋποθέσεις εκείνες, που, θα σε οδηγήσουν στη δημιουργία ενός επιτυχημένου συνόλου. Και το ακόμη δυσκολότερο. Να διατηρηθείς στο επίπεδο του επιτυχημένου. Αλήθεια, πώς κρίνεται ένα σύνολο, μια Χορωδία ως επιτυχημένη; από τη φωνητική, χορωδιακή της απόδοση; ναι, είναι μια σημαντική παράμετρος αυτή. Ίσως η σημαντικότερη. Όμως θα πρέπει, στην αξιολόγηση, να υπεισέλθουν και κάποιοι άλλοι παράγοντες. Είναι η Χορωδία ομάδα με την πλήρη έννοια του όρου; δηλαδή, υπάρχουν εκείνες οι παράμετροι, που, μπορούν να κάνουν τη χορωδία δυναμική, αλλά και ευαίσθητη, κοινωνική, ευέλικτη, ώστε να μπορεί να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες προκλήσεις, χωρίς όμως να χάνει το ανθρωπιστικό της πρόσωπο; που θα έχει ποιότητα και διάρκεια και που θα διακρίνεται για τη συναισθηματική νοημοσύνη αυτών που ορίζουν την τύχη της και, ασφαλώς, του Μαέστρου και των Μελών της.

Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα, τις δυσκολίες, από την αρχή.
1. Προσδιορίζουμε τον φορέα: Δημοτική Χορωδία ή Σύλλογος;
Ποια τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της μιας ή της άλλης περίπτωσης;

Α. Πλεονεκτήματα Δημοτικής Χορωδίας:
α) Εξασφαλισμένη χρηματοδότηση
β) Εξασφαλισμένη στέγη
γ) Μεγαλύτερη και πιο ευρεία δυνατότητα προβολής των δραστηριοτήτων της (προσκλήσεις, δελτία τύπου μέσω Δήμου κ.λ.π)
ε) Παρουσία στα κέντρα λήψης αποφάσεων

Β. Πλεονεκτήματα Συλλόγου:
α) Χρηματοοικονομική ευελιξία
β) Γρήγορες πληρωμές προμηθευτών
γ) Ανεξαρτησία από τη Δημοτική Αρχή
δ) Ανεξαρτησία από πολιτικές ή και κομματικές δεσμεύσεις
ε) Δυνατότητα χρηματοδότησης από περισσότερες των μία πηγών (Δήμος, Περιφέρεια…)
στ) Μεγαλύτερη ευκολία στην προσέγγιση χορηγών
ζ) Τα μέλη του Συλλόγου έχουν τη δυνατότητα επιλογής Δ.Σ. και Μαέστρου
η) Ευκολότερη και μεγαλύτερη εμφάνιση προσφοράς για εθελοντική εργασία

Μειονεκτήματα Δημοτικής Χορωδίας:
α) Καθυστερήσεις πληρωμών σε προμηθευτές
β) Εξάρτηση από τη Δημοτική Αρχή
γ) Εξάρτηση από πολιτικές ή και κομματικές δεσμεύσεις
δ) Συχνές αλλαγές προσώπων (Προέδρου, Μαέστρου κ.λ.π.)
ε) Τα μέλη της Χορωδίας δεν έχουν τη δυνατότητα επιλογής Δ.Σ. και Μαέστρου

Μειονεκτήματα Συλλόγου:
α) Οικονομική συνδρομή μελών
β) Περιορισμένες οικονομικές δυνατότητες
γ) Περιορισμένες δυνατότητες εκδηλώσεων

Και συνεχίζουμε τις διαδικασίες οι οποίες είναι:
2. Εξεύρεση στέγης
3. Εξεύρεση πόρων
4. Επιλογή Μαέστρου
5. Προσέλκυση αρχικών μελών – Τρόποι προσέγγισης
6.Οργάνωση Χορωδίας
7.Στελέχωση Χορωδίας, οργανωτικά και καλλιτεχνικά

Δημιουργούμε τη Χορωδία, λοιπόν, ξεκινούν οι πρόβες και όλα τα σχετικά, που, άριστα γνωρίζουμε. Στο στάδιο αυτό μπορούν να εμφανιστούν νέα προβλήματα, όπως:
α) Κινητοποίηση κόσμου – ακροατών
β) Προσέλκυση νέων μελών
γ) Έλλειψη κινήτρων
δ) Προβλήματα προσωπικού
ε) Εξεύρεση εθελοντών για εργασία
στ) Ανανέωση Χορωδίας (προσέλκυση νέων)
ζ) Δήμων
η) Κορεσμός Δ.Σ., Μαέστρου, Χορωδών
θ) Αλλαγή Δημοτικής αρχής, Προέδρου κ.λ.π.
η) Διάθεση Μαέστρου για επιμόρφωση – ενημέρωση
ι) Αντιζηλία άλλων φορέων (άλλη χορωδία)

Αναρωτιέστε πώς αντιμετωπίζουμε, σε πολλές περιπτώσεις, την επιτυχία του διπλανού μας;
“Να ψοφήσει η κατσίκα του γείτονα”!

Η Χορωδία, φίλες και φίλοι, είναι ένας ζωντανός οργανισμός. Ένας οργανισμός που ως βασικό πυρήνα έχει το άνθρωπο. Μία ομάδα ανθρώπων που έχει ένα κοινό στόχο. Μεγάλος αριθμός προβλημάτων και, σοβαρά, μάλιστα, προέρχονται από τον ανθρώπινο παράγοντα. Από τις ανθρώπινες σχέσεις.

Ας προσέξουμε τα παρακάτω:
Η διαδικασία της ανθρώπινης επικοινωνίας δεν είναι ανταλλαγή μόνο νοητικών πληροφοριών.
Τα συναισθήματα διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στην ανθρώπινη επικοινωνία.
Ο σημαντικότερος πόρος μιας χορωδίας παραμένει το ανθρώπινο δυναμικό της.
Οι συγκρούσεις είναι φυσικό συστατικό της καθημερινότητας.

Αναγνωρίζετε τα παρακάτω;
Κακές σχέσεις μεταξύ Δ.Σ. και Μαέστρου
Κακές σχέσεις μεταξύ Μαέστρου και Χορωδών
Κακές σχέσεις μεταξύ Χορωδών
Εγωισμοί
Εάν ναι, τότε επιτρέψτε μου, εδώ, να εισάγω στη συζήτηση μας τον όρο της «ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ»:

Μέχρι πριν λίγα χρόνια η νοημοσύνη μετριόταν με έναν συγκεκριμένο τρόπο που στηριζόταν κυρίως στη «Νοημοσύνη του Νου» το γνωστό σε όλους μας IQ.
Η λογική είναι, ότι, ένα άτομο, έχοντας υψηλό δείκτη νοημοσύνης (IQ), μπορεί να πετύχει σε κάθε τομέα της ζωής του. Με τα χρόνια, όμως, αυτή η θεωρία, που έχει ήδη εδραιωθεί γερά στο κόσμο, άρχισε να φαίνεται, ότι δεν ανταποκρινόταν επαρκώς στην πραγματικότητα.
Υπήρχαν άτομα με υψηλό IQ, που μόνο πετυχημένα ή ευτυχισμένα δεν θα μπορούσες να τα χαρακτηρίσεις.
Τι ήταν αυτό που δεν πήγαινε καλά;
Ήταν το γεγονός, πως, αυτά τα έξυπνα άτομα υστερούσαν σε μια άλλης μορφής νοημοσύνη: Τη συναισθηματική νοημοσύνη.
“Συναισθηματική νοημοσύνη είναι η ικανότητα να αναγνωρίζει κανείς τα δικά του συναισθήματα και αυτά των άλλων και να μπορεί να διαχειρίζεται αποτελεσματικά τα συναισθήματα και τις διαπροσωπικές του σχέσεις”. Daniel Goleman.
Είναι δηλ. η ικανότητά μας να αναγνωρίζουμε, να κατανοούμε και να ελέγχουμε τα συναισθήματά μας και τα συναισθήματα των ανθρώπων γύρων μας.
Η αναγνώριση, η κατανόηση και ο έλεγχος των συναισθημάτων μας δίνει τη δυνατότητα να επικοινωνούμε, αποτελεσματικά, με τους άλλους ανθρώπους ενώ, παράλληλα, μας βοηθά να ορίζουμε τη δική μας συμπεριφορά.

IQ και EQ
Το επιθυμητό είναι οι δύο αυτοί δείκτες να είναι στο ίδιο ή έστω περίπου στο ίδιο επίπεδο. Όμως, τα πράγματα δεν είναι καθόλου έτσι. Η αλήθεια είναι ότι ο δείκτης I.Q. είναι πολύ υψηλότερος του δείκτη E.Q. που σημαίνει, ότι ο άνθρωπος είναι πολύ εξυπνότερος από ό,τι είναι συναισθηματικά ώριμος. Το IQ και το EQ δεν είναι δυο αντικρουόμενες αλλά μάλλον δύο ξεχωριστές ικανότητες που δρουν συμπληρωματικά η μία της άλλης.

Μοντέλο συναισθηματικής νοημοσύνης.
ΑΥΤΟΕΠΙΓΝΩΣΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΠΙΓΝΩΣΗ
ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΗΣΗ ΔΙΑΧΕΙΡΗΣΗ ΣΧΕΣΕΩΝ
Η συναισθηματική νοημοσύνη συνδέεται θετικά με την απόδοση και αυτό γίνεται πιο εμφανές στην απόδοση μιας ομάδας.

Έρευνες έχουν δείξει, πως οι ομάδες είναι πιο δημιουργικές και παραγωγικές όταν μπορούν να πετύχουν υψηλά επίπεδα συμμετοχής και συνεργασίας μεταξύ των μελών, οι προϋποθέσεις, των οποίων, είναι: εμπιστοσύνη ανάμεσα στα μέλη, αίσθηση ομαδικής ταυτότητας και αίσθηση αποτελεσματικότητας της ομάδας.
Η θετική επικοινωνία συνεισφέρει στον καλύτερο συγχρονισμό, ο οποίος αυξάνει την απόδοση της ομάδας.
Κατά συνέπεια βελτιώνοντας τη συναισθηματική μας νοημοσύνη μπορούμε να δώσουμε στον εαυτό μας και στην ομάδα μας τη δυνατότητα να γίνει καλύτερη και αποδοτικότερη. Και, βέβαια, βελτιώνουμε το κλίμα μέσα στην ομάδα.

Αγαπητοί φίλοι, όλα τα παραπάνω είναι μικρά ή μεγάλα προβλήματα που μπορούν να ανακύψουν στη πορεία μιας Χορωδίας. Δεν έχουν όλα τον ίδιο βαθμό σημαντικότητας ή επικινδυνότητας, αν θέλετε, στη πρόκληση ρωγμών στο οικοδόμημα μιας Χορωδίας. Όμως, κανένα από αυτά δεν μπορεί να αγνοηθεί, γιατί κάθε μικρό πρόβλημα, όσο ασήμαντο κι αν εμφανίζεται, μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρότερες καταστάσεις. Χρειάζεται επαγρύπνηση, λοιπόν, από τον Πρόεδρο, τα μέλη του Δ.Σ. τον Μαέστρο, τους ίδιους τους χορωδούς, επαγρύπνηση από όλους όσους αγαπούν αυτό που έχουν, το πιστεύουν και επιθυμούν την εξέλιξη και βελτίωσή του.

Κωνσταντίνος Αθ. Λούμος
τ. Πρόεδρος Δημοτικής Χορωδίας Ναυπλίου

(215)