Να διοργανώσει κανείς ένα ξεχωριστό διεθνές φεστιβάλ σε ένα νησί των Κυκλάδων δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση. Αυτή η πρόκληση από μόνη της κάνει το Διεθνές Φεστιβάλ Εκκλησιαστικού Οργάνου αρχικά αξιέπαινο. Η ζεστασιά των ανθρώπων του και το θέμα του, όμως, το καθιστούν και μοναδικό στο είδος του. Σε κάθε συναυλία του παρουσιάζεται κάτι νέο και η βασική σκέψη είναι ο συνδυασμός του ιστορικού εκκλησιαστικού οργάνου που υπάρχει στο νησί με κάτι άλλο. Αυτό το άλλο είναι είτε φωνές, είτε άλλα όργανα (π.χ πνευστά). Το πάντρεμα αυτό σίγουρα κάνει τις συναυλίες ακόμα πιο ελκυστικές και ενδιαφέρουσες, αφού δεν έχει κανείς την ευκαιρία να βλέπει στην Ελλάδα κάτι αντίστοιχο συχνά, πόσο δε μάλλον σε ένα νησί όπως η Σύρος.

Με το αμερικανικό καταμαράν του πολεμικού ναυτικού που είχε καταπλεύσει στο λιμάνι της Ερμούπολης και την επερχόμενη τότε επίσκεψη του Πρωθυπουργού να είναι τα βασικά θέματα συζήτησης των κατοίκων ανηφορήσαμε για την Άνω Σύρο. Ένα δροσερό ανοιξιάτικο Σαββατόβραδο στα φωτισμένα στενά της μεσαιωνικής γειτονιάς του Μάρκου Βαμβακάρη με κατεύθυνση προς τον Καθεδρικό Ναό του Αγίου Γεωργίου. Ακούγεται λίγο μυθιστορηματικό το σκηνικό, αλλά έτσι ήταν.     Το θέμα της πρώτης εκδήλωσης του Φεστιβάλ ΑΝΩ για το 2018, ήταν «Η μουσική στη στόχαση του Κωνσταντίνου Τσάτσου». Πριν πας, αναρωτιέσαι τι σχέση μπορεί να έχει αυτός ο πολιτικός, συγγραφέας, ποιητής, ακαδημαϊκός και βεβαίως Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας Κωνσταντίνος Τσάτσος με αυτό το φεστιβάλ… Κι όμως! Το συγκεκριμένο εκκλησιαστικό όργανο με τη μακρά του ιστορία ήταν αυτό στο οποίο μαθήτευσε και ο ίδιος όταν αυτό βρισκόταν ακόμα στην Πρωτεύουσα πριν από 100 χρόνια ακριβώς!     Όπως ανέφερε στο καλωσόρισμα του ο εφημέριος του ναού π. Ιωσήφ Πρίντεζης: «Τον Κωνσταντίνο Τσάτσο οι περισσότεροι τον θυμούνται ως πολιτικό και Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας. Αρκετοί τον γνωρίζουν από τα γραπτά του, τις επιστημονικές μελέτες, τα νομικά και φιλοσοφικά συγγράμματα, αλλά και τα λογοτεχνικά του έργα. Λίγοι όμως γνωρίζουν και τη μουσική του ενασχόληση. Σύμφωνα με την αυτοβιογραφία του, έπαιζε βιολί και πιάνο, ενώ σε ηλικία 16 ετών ασχολήθηκε για ένα διάστημα και με το εκκλησιαστικό όργανο. Είναι ιδιαίτερη τιμή για εμάς που ο Κωνσταντίνος Τσάτσος μελετούσε, 100 χρόνια πριν, στο εκκλησιαστικό όργανο που τότε βρισκόταν στον Καθεδρικό Ναό του Αγίου Διονυσίου Αθηνών και από το 1951 στον ναό μας.»   Ο ίδιος μάλιστα και στην αυτοβιογραφία του αναφέρετε στη σχέση του με τη μουσική:   Όποιος δεν κατάλαβε το δεσμό μου με τη μουσική, δεν θα αποκτήσει ποτέ μια ολοκληρωμένη εικόνα του προσώπου μου, ούτε την ποίηση μου θα καταλάβει, ούτε το ρυθμό και τη λανθάνουσα μουσική του πεζού μου λόγου και της αφηρημένης σκέψης μου. Αν δεν ήξερα κάτι από μουσική, δεν θα ήμουνα καλός ομιλητής, που θεωρείται ότι είμαι. Κωνσταντίνος Τσάτσος Μετά την ανάγνωση του πλούσιου βιογραφικού του Κωνσταντίνου Τσάτσου από τη Νικολέτα Ρούσσου, η Ελένη Κεβεντσίδου στο εκκλησιαστικό όργανο, η σοπράνο Μαρίνα Θεοδωροπούλου και η μετζο-σοπράνο Ιωάννα Βασιλική Κοράκη εκτέλεσαν ζεστά και άρτια, με συνέπεια και ευαισθησία, μουσικά έργα συνθετών κυρίως της Αναγέννησης αλλά και της περιόδου του Ρομαντισμού. Bach, Handel, Dvořák, Saint-Saëns, Faure, Reger και Schumann συμπεριλαμβανόταν στο σφιχτό και καθόλου κουραστικό πρόγραμμα της βραδιάς.     Δεν ξέρω αν έχει ιδιαίτερο νόημα να κρίνει κανείς αυτές τις συναυλίες καθαρά μουσικολογικά… Η επί της ουσίας προσφορά τους στην «πολιτιστική νοημοσύνη» μίας τοπικής κοινωνίας και το σπάσιμο της επαρχιακής/νησιωτικής μονοτονίας για τους ντόπιους είναι μάλλον τα σπουδαιότερα κατορθώματά του.     Ανάμεσα στα μουσικά κομμάτια, ο Μπάμπης Κουλούρας διάβασε αποσπάσματα από την αυτοβιογραφία του Κωνσταντίνου Τσάτσου «Λογοδοσία μιας ζωής», αναδεικνύοντας το ρόλο που έπαιξε η μουσική στη ζωή και στο έργο του.     Ακούγοντας όλα αυτά και έχοντας πει σε ένα κάπως κατανυκτικό κλίμα θαυμάζεις τη δύναμη των ανθρώπων που έχουν πείσμα και θέλουν να παραμένουν δημιουργικοί προς όφελος τελικά και των υπολοίπων. Κάτι τέτοιο φυσικά δεν μπορεί να σε αφήνει ασυγκίνητο βλέποντας όλο και περισσότερο την εγωκεντρική απομόνωση των social media να γιγαντώνεται.     Θα μου πεις βέβαια, για μία συναυλία πήγες εκεί στο πλαίσιο ενός φεστιβάλ, τι είναι αυτά που κάθεσαι και λες; Μάλλον τυχαίοι συνειρμοί. Μπορεί και όχι. Κάπως έτσι, με συνειρμούς και έναν ήχο μαγικό στο περιβάλλον μας από το εκκλησιαστικό όργανο και τις δύο γυναικείες φωνές, που τόσο ομόρφυναν τον ήχο του, άλλη μία ξεχωριστή συναυλία έφτασε στο τέλος της.     Τον τελευταίο λόγο είχε ο Καθολικός Επίσκοπος Σύρου, Σεβασμιότατος  π. Πέτρος Στεφάνου συνεχάρη τους συμμετέχοντες καλλιτέχνες και ευχαρίστησε τα μέλη της Οργανωτικής Επιτροπής του Φεστιβάλ ΑΝΩ και του Συνδέσμου Ελλήνων Καθολικών Σύρου για τη διαρκή και ανιδιοτελή προσφορά τους. Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε «γλυκά», με χειροποίητες λιχουδιές που ετοίμασαν και προσέφεραν οι κυρίες της Ενορίας Αγίου Γεωργίου Άνω Σύρου. Μεταξύ γλυκών και ανοιξιάτικης βραδινής ψύχρας ανανεώθηκε το ραντεβού του Φεστιβάλ με το σταθερό πλέον κοινό του, για τις αρχές του καλοκαιριού, πάντα με ελεύθερη είσοδο.     Ο Χάρης Βεκρής, εκτελεστικός διευθυντής και ενορχηστρωτής του φεστιβάλ μας είπε: «Για πολλά χρόνια είχαμε το όνειρο να ξανακούσουμε το εκκλησιαστικό όργανο του Σαν Τζώρτζη να παίζει. Μετά, στόχος μας έγινε το να διοργανώσουμε ένα Φεστιβάλ που θα φέρνει κι άλλο κόσμο στην Άνω Σύρο για να το γνωρίσει και να το αγαπήσει. Τώρα πια, η αγάπη του κόσμου και η επιθυμία του να το ακούει όσο πιο συχνά γίνεται, είναι αυτό που μας εμψυχώνει να διοργανώνουμε σημαντικές εκδηλώσεις όλο το χρόνο, δημιουργώντας συγχρόνως έναν επιπλέον λόγο για βόλτα στον μεσαιωνικό οικισμό του νησιού μας. Οι υποχρεώσεις μας αυξάνονται, όμως μαζί μεγαλώνει και η ομάδα διοργάνωσης του Φεστιβάλ, κι έτσι οι δουλειές μοιράζονται. Πιστεύω πως και με τη στήριξη των χορηγών μας, σύντομα θα καταφέρουμε το Φεστιβάλ ΑΝΩ να γίνει γνωστό και εκτός ελληνικών συνόρων».   Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΦΕΣΤΙΒΑΛ “ΑΝΩ”     Διοργάνωση Καθολική Επισκοπή Σύρου Σύνδεσμος Ελλήνων Καθολικών Σύρου Συνδιοργάνωση Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου Δήμος Σύρου Ερμούπολης   Οργανωτική Επιτροπή Χρήστος Παρασκευόπουλος, καλλιτεχνικός διευθυντής Χάρης Βεκρής, εκτελεστικός διευθυντής Γιάννης Ρούσσος, οργανίστας Καθεδρικού Ναού Αγίου Γεωργίου Άνω Σύρου Μαρία Μαυρίκου, υπεύθυνη χορηγιών Γιώργος Σιγάλας, υπεύθυνος φιλοξενίας   Υποστήριξη Διοργάνωσης / Event Support ORION PRODUCTION ΑΤΤΙΚΟ ΩΔΕΙΟ (Παράρτημα Σύρου) Δημιουργικό αφίσας – προγράμματος Φρειδερίκος Ρούσσος – SYROSTODAY Μεταφράσεις YOURTRANSLATOR   Χορηγοί Μετακίνησης BLUE STAR FERRIES
Πηγή: www.musicpaper.gr

(3)