Μπορεί η αγορά ενός μουσικού δίσκου, εν έτει 2016, να αποτελέσει πράξη Αντίστασης, στην μάχη του Πολιτισμού ενάντια στην Βαρβαρότητα; Η απάντησή μας είναι ξεκάθαρα ΝΑΙ! Και σε αυτή την μάχη, η παρουσία του νέου διπλού δίσκου του Στέφανου Κορκολή, με τη φωνή της Σοφίας Μανουσάκη σε δύο από τα «Προδομένα» έργα του Μίκη Θεοδωράκη, μας δίνει μία πρώτης τάξεως ευκαιρία να Αντισταθούμε!

Ο λόγος βέβαια για την «ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΙΙ», που κυκλοφόρησε πρόσφατα, με τον Στέφανο Κορκολή να διασκευάζει δύο έργα του Μίκη Θεοδωράκη της περιόδου 1980-2000. Τα «Μία Θάλασσα Γεμάτη Μουσική» και «Χαιρετισμοί», που ο ίδιος ο Συνθέτης έχει χαρακτηρίσει με επιστολή του στο ιστολόγιό μας ως «Προδομένα». Ο κορυφαίος σολίστ όμως, δεν αρκέστηκε στα 31 κομμάτια των δύο αυτών δίσκων, αλλά σε αυτή την δεύτερη Συνάντηση με τον Μίκη, παρουσιάζει επίσης τη «Μικρή Σουίτα για πιάνο»! Ένα αριστουργηματικό έργο που γράφτηκε από τον Μίκη Θεοδωράκη, την εποχή της σκληρής του εξορίας στην Ικαρία.

Εκτός του Στέφανου Κορκολή στο πιάνο και της Σοφίας Μανουσάκη στη φωνή, ιδιαίτερη αξία στον νέο αυτόν δίσκο δίνει και η παρουσία της κορυφαίας τσελίστριας, Μαριλίζας Παπαδούρη, η οποία συνοδεύει τα πλήκτρα του Στέφανου Κορκολή στο «Μία Θάλασσα Γεμάτη Μουσική».
Την σχεδίαση της διπλής κασετίνας που φιλοξενεί τα έργα, επιμελήθηκε εξαιρετικά ο Αντώνης Παπαβομβολάκης.
Η ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΣΤΟΝ IANO ΚΑΙ ΤΑ ΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΜΑΡΙΑΣ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ
Μία πρώτη παρουσίαση του «ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΙΙ» πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στον IANO και ο Θεοδωρακισμός/Theodorakism ήταν εκεί. Ήμασταν εκεί, όταν μπήκε στην αίθουσα ο μεγάλος Μάνος Ελευθερίου και κάθισε ήσυχα-ήσυχα στις πίσω θέσεις, μακριά από τα τραπέζια και τα φώτα της σκηνής των καλλιτεχνών! Ήμασταν εκεί, όταν πήρε το μικρόφωνο η αγαπημένη μας Μαρία Φαραντούρη, για να συνοδέψει τη φωνή της Σοφίας Μανουσάκη στο «Άρνηση («Στο Περιγιάλι το Κρυφό»). Αλλά και για να εκφράσει ορισμένα από τα ωραιότερα λόγια που θα μπορούσαν ποτέ να ακούσουν οι Κορκολής-Μανουσάκη στη καριέρα τους!
Σοφία Μανουσάκη, Μαρία Φαραντούρη και Στέφανος Κορκολής
Τα λόγια της Μαρίας Φαραντούρη, κατά τη διάρκεια της βραδιάς, ήταν τα εξής:
«Δίνεις εσύ αυτήν την ερμηνεία, αυτή είναι η σωστή ερμηνεία, γιατί έχουμε ακούσει τόσους να διαχειρίζονται, ξέρεις, αυτόν τον πλούτο των μελωδιών του Μίκη κτλ., αλλά ξέρεις το κάνουν επιφανειακά κτλ. Τόσο βαθιά ερμηνεία κι από τους δυο σας, πραγματικά κι από τη φίλη μας, οπωσδήποτε, τη Μαριλίζα μας και τη Σοφία, είναι καταπληκτικό μια νέα γυναίκα να έχει τέτοια αισθαντικότητα ε; Κι εσύ, που δίνεις όλο το πρόσταγμα. Αυτό σπάνια το συναντάς. Αυτή είναι η αλήθεια και την λέμε, δεν μπορούμε να κάνουμε αλλιώς. Έχουμε αυτιά, έχουμε μάτια και βλέπουμε.

 

 
Δεν είναι ξεχασμένα (τα τραγούδια), αυτά είναι… μας τα αποκαλύπτετε πρώτη φορά. Δεν είναι λες και κάποτε παίχτηκαν κι ακούστηκαν. Ποτέ. Είναι μια αποκάλυψη αυτό. Σας ευχαριστούμε βαθιά μέσα από την ψυχή μας σας το λέω. Θεωρώ ότι είναι στα όρια του world music αυτό το πράγμα, παρότι φαίνεται σε μερικούς λίγο κλασικό όλα αυτά, είναι πάρα πολύ ωραίο, πιστέψτε με, μπορείς να αισθανθείς ένα παγκόσμιο επίπεδο και να μεταφραστεί και να τραγουδηθεί. Είναι η ερμηνεία σας, είναι… πρώτη φορά ακούω Θεοδωράκη και να συγκινούμαι βαθιά, πώς να σας το πω.
Τώρα συγνώμη, που παίρνω τον λόγο αλλά σίγουρα τον πλημμυρίζει το συναίσθημα, είναι ένας μεγάλος δημιουργός και πολύ ευαίσθητος, γι’ αυτό και προσεγγίζει μ’ αυτόν τον τρόπο και κάνει μια πολύ υψηλή ερμηνεία του έργου του Μίκη. Θέλω να πω ότι δεν πρέπει να αισθάνεσαι ότι ο Μίκης θα χαρεί, εδώ είναι ότι κάνετε μία δουλειά, η οποία μπορεί να έχει μέλλον, δηλαδή συναντιούνται αυτά τα τραγούδια με το μέλλον τους, κατάλαβες πως το εννοώ, ότι θα πρέπει να τα βγάλετε με πολλή περηφάνια και δεν έχει σημασία τι θα πω εγώ, ο Μίκης κτλ. Ο Μίκης σαφώς θα συγκινηθεί, πολύ περισσότερο απ’ όλους μας αλλά σημασία έχει ο κόσμος, ο οποίος ακούει, έχει ακούσματα υπάρχει κόσμος, που ακούει αυτό το είδος της μουσικής, μα είναι τόσο ωραία τα λόγια κι όμορφα, μιλάνε στην ψυχή του ανθρώπου, λοιπόν πρέπει να τ’ αποκαλύπτετε αυτά συνέχεια, συνέχεια. Εσύ κάνεις ένα θαύμα κι είναι πολύ τυχερή η κι Σοφία, που είναι μαζί σου κι εσύ για την Σοφία. Αυτό είναι μια πολύ καλή ιστορία, πάρα πολύ καλή και έχει καλά αποτελέσματα. 
Κάνατε τόσο ωραία της βραδιά μας αυτές τις δύσκολες μέρες, πανδαισία, ομορφιά».

 

Ο Κύκλος του Νερού“, από το “Μία Θάλασσα Γεμάτη Μουσική”

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΕΦΑΝΟΥ ΚΟΡΚΟΛΗ ΣΤΟΝ ΘΕΟΔΩΡΑΚΙΣΜΟ 

«Ο ΜΟΥΣΙΚΌΣ ΓΑΛΑΞΊΑΣ ΤΟΥ ΘΕΟΔΩΡΆΚΗ ΕΊΝΑΙ ΑΠΈΡΑΝΤΟΣ ΚΑΙ ΣΕ ΜΕΓΆΛΟ ΒΑΘΜΌ ΑΝΕΞΕΡΕΎΝΗΤΟΣ, ΕΙΔΙΚΆ ΣΤΗ ΣΥΜΦΩΝΙΚΉ ΤΟΥ ΜΟΡΦΉ»

Ο Θεοδωρακισμός/Theodorakism, μίλησε με τον Στέφανο Κορκολή για αυτή τη δεύτερη δουλειά του, πάνω στα έργα του Μίκη Θεοδωράκη. Πάντα προσγειωμένος και ταπεινός, ο Στέφανος Κορκολής μας μίλησε για τη νέα του δουλειά και τις δυσκολίες της, ενώ παράλληλα μας εκμυστηρεύτηκε την λαχτάρα του να διαδοθούν αυτά τα άγνωστα έργα του Μίκη, τα οποία στις ζωντανές εμφανίσεις του ήδη λατρεύονται από το κοινό που τα ακούει για πρώτη φορά!

«…η πρόκληση της διάδοσης αυτών των σχεδόν άγνωστων τραγουδιών, μας δίνει μεγαλύτερη δύναμη και πείσμα»

Σ.Θ.: ΣΤΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ Ι, ΣΥΝΑΝΤΗΘΗΚΕ Ο ΚΟΡΚΟΛΗΣ ΜΕ ΤΟΝ ΜΙΚΗ. ΣΤΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΙΙ, ΣΥΝΑΝΤΗΘΗΚΕ Ο ΚΟΡΚΟΛΗΣ ΜΕ ΤΑ ΠΡΟΔΟΜΕΝΑ ΕΡΓΑ ΤΟΥ ΜΙΚΗ! ΠΟΣΟ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΗ ΗΤΑΝ ΑΥΤΗ Η ΔΕΥΤΕΡΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ; 
H πρώτη διαφορά είναι πως η «ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ Ι» δεν προοριζόταν για έκδοση. Ήθελα απλά να «δοκιμάσω» τη Σοφία Μανουσάκη σε μεγάλα και απαιτητικά έργα. Σε κάποιες από αυτές τις «πειραματικές» ηχογραφήσεις μας επισκέφτηκε ο φίλος Δημήτρης Κούτουλας, ο οποίος μας παρότρυνε να στείλουμε κάποια δείγματα στο Μίκη, λέγοντας χαρακτηριστικά πως θα του έδιναν μεγάλη χαρά. Τα έστειλα, λοιπόν, και μετά από λίγες μέρες έλαβα μια συγκινητική επιστολή από τον ίδιο, όπου μας παρότρυνε να εκδώσουμε αυτά τα τραγούδια, σ’αυτή τη λιτή μορφή, δηλαδή πιάνο-φωνή, κάτι βέβαια που μας γέμισε χαρά κι αυτοπεποίθηση να συνεχίσουμε και εν τέλει να προβούμε στην έκδοση του πρώτου διπλού cd με τίτλο «ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ».
Το «ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΙΙ» προέκυψε μετά την ανάγνωση της επιστολής του Μίκη Θεοδωράκη στο blog σας (σ.σ. www.theodorakism.gr), με τίτλο «Όλη η αλήθεια για τα Προδομένα Έργα». Όπως ήταν φυσικό και έχοντας φορτιστεί συναισθηματικά μετά απ’ όσα διάβασα, σε μία απογευματινή μας συνάντηση, τον ρώτησα γι’ αυτό το θέμα και τότε του προτείναμε με τη Σοφία να ηχογραφήσουμε μία ανθολογία από έργα, που εμπεριέχονται σε όλη εκείνη την περίοδο.  Εκείνος μας είπε πως θα προτιμούσε να ηχογραφήσουμε το «Μια θάλασσα γεμάτη μουσική», που όπως χαρακτηριστικά μας τόνισε «σ’ αυτόν τον κύκλο τραγουδιών βρίσκεται το απόσταγμα των μελωδιών μου». Μάλιστα είπε ότι η Σοφία θα ήταν ιδανική ερμηνεύτρια γι’ αυτή την επανεκτέλεση (πρώτη φορά στην Ελλάδα). Αμέσως ξεκινήσαμε την προεργασία των έργων, στα οποία συμμετείχε και η εξαιρετική τσελίστρια Μαριλίζα Παπαδούρη.  Κατά τη διάρκεια των ηχογραφήσεων, ο Μίκης μας πρότεινε και κάποια τραγούδια από τους Χαιρετισμούς. Όπως ήταν φυσικό δεν μείναμε μόνο στο «κάποια» αλλά προχωρήσαμε στην εγγραφή όλου του κύκλου τραγουδιών «Χαιρετισμοί». Σαφώς η συναισθηματική φόρτιση και ευθύνη του άλμπουμ «ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΙΙ» το καθιστά να έχει μεγαλύτερη βαρύτητα και η πρόκληση της διάδοσης αυτών των σχεδόν άγνωστων τραγουδιών, μας δίνει μεγαλύτερη δύναμη και πείσμα.
Σ.Θ.: Ο ΛΥΡΙΚΟΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ «ΞΕΔΙΠΛΩΝΕΤΑΙ» ΑΠΛΟΧΕΡΑ ΣΕ ΑΥΤΑ ΤΑ ΔΥΟ ΕΡΓΑ. ΑΠΟΤΕΛΕΣΕ ΕΚΠΛΗΞΗ ΑΥΤΟ ΓΙΑ ΕΣΕΝΑ;
Καθόλου έκπληξη όσον αφορά τον λυρισμό του Θεοδωράκη. Ο λυρισμός του συνθέτη βρίσκεται παντού, σε όλα του τα έργα, αρκεί να τον ανακαλύψεις και να τον αναδείξεις. Τι ποιο λυρικό άλλωστε στη παγκόσμια μουσική από το μελοποιημένο «Η Πόλις του Καβάφη» στην τρίτη συμφωνία;  Όταν το φως του Αιγαίου διαθλάται στο γκρίζο του Παρισιού, τότε το Παρίσι πραγματικά γίνεται η πρωτεύουσα του φωτός και αυτό συμβαίνει με το «Μια θάλασσα γεμάτη μουσική», που γράφτηκε το 1987 στο Παρίσι. Με άλλα λόγια, η έκπληξη βρίσκεται, κατά τη γνώμη μου, στη μαγεία αυτών των έργων. Όσο για τους «Χαιρετισμούς» για μένα είναι από τους πιο όμορφους κύκλων τραγουδιών του Θεοδωράκη. Όταν κυκλοφόρησαν το 1982 με την ερμηνεία της Δήμητρα Γαλάνη και τη χορωδία της Τερψιχώρης Παπαστεφάνου, ένας εξαιρετικός δίσκος, που δυστυχώς, δεν είχε συνέχεια, για λόγους που αναφέρονται στην επιστολή του Μίκη, με αποτέλεσμα να εξαφανιστεί σχεδόν αυτό το αριστούργημα.  Με τιμάει ιδιαίτερα το γεγονός ότι ο ίδιος ο συνθέτης μ’ εμπιστεύτηκε για την επανέκδοση αυτών των δύο υπέροχων κύκλων τραγουδιών.  Όσο για τη «Μικρή Σουίτα για πιάνο», τι να πω! Ένα τεράστιο πιανιστικό αριστούργημα, μικρής χρονικής διάρκειας (εξ’ ου και ο τίτλος «Μικρή»), γραμμένο κάτω από συνθήκες βαρβαρότητας, κάτι που το καθιστά μοναδικό στην παγκόσμια μουσική (στο ένθετο του cd τα εξηγώ αναλυτικότερα).

«Η ενδορφίνη στο άκουσμα αυτών των μελωδιών του Μίκη ξυπνάει και μας κατακλύζει με αρώματα και εικόνες»

Σ.Θ.: ΔΙΑΣΚΕΥΑΣΑΤΕ ΚΑΙ ΕΠΑΝΕΚΤΕΛΕΣΑΤΕ ΔΥΟ ΕΡΓΑ ΤΟΥ ΜΙΚΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ, ΠΟΥ ΠΡΟΕΡΧΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΔΕΚΑΕΤΙΑ ΤΟΥ ’80 ΚΑΙ ‘90. ΤΙ ΕΧΟΥΝ ΝΑ ΜΑΣ ΠΟΥΝ ΣΗΜΕΡΑ ΑΥΤΑ ΤΑ ΕΡΓΑ;
Τέτοια έργα δεν επιδέχονται χρονολογίες, είναι κλασικά από τη φύση τους. Ο ρομαντισμός, όσο κι αν έχει τσαλαπατηθεί, συνεχίζει και υπάρχει. Η ενδορφίνη στο άκουσμα αυτών των μελωδιών του Μίκη ξυπνάει και μας κατακλύζει με αρώματα και εικόνες. Το γεγονός ότι αυτά τα έργα δεν ακούστηκαν τότε, διότι «θάφτηκαν» με μίσος, δεν σημαίνει ότι τα καθιστά παρωχημένα ίσα – ίσα είναι πολύ μπροστά κι από το σήμερα.     4.       ΤΙ «ΓΕΥΣΗ» ΣΟΥ ΑΦΗΝΕΙ Η ΕΠΑΦΗ ΣΟΥ ΜΕ ΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΔΗΜΗΤΡΑΣ ΜΑΝΤΑ, ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ;
Υπέροχοι ποιητές όλοι τους! Λόγος λιτός, ανθρώπινος, μιλά κατευθείαν στη ψυχή. 

«όλοι εμείς, που λατρεύουμε το μέγιστο μουσουργό, πρέπει να κινητοποιηθούμε για τη διάδοση αυτών των έργων» 

Σ.Θ.: ΣΥΜΜΕΡΙΖΕΣΑΙ ΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ΜΑΣ, ΠΩΣ ΑΥΤΟΣ Ο ΔΙΣΚΟΣ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΤΡΟΠΟ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ ΣΗΜΕΡΑ, ΣΤΗΝ ΜΑΧΗ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΗΣ ΒΑΡΒΑΡΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ΕΥΚΟΛΟΥ, ΤΟΥ ΓΡΗΓΟΡΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΦΤΗΝΟΥ;
Η έκδοση αυτού του διπλού CD δεν έχει ως σκοπό να γίνει το βαρόμετρο της αντίστασης, αν και η ενδεχόμενη αποδοχή-επιτυχία του θα αποδείκνυε περίτρανα πως υπάρχει πολύς κόσμος, που εναντιώνεται στο φτηνό και στο βάρβαρο έως χυδαίο, σε κάποιες περιπτώσεις, γούστο. Άλλωστε αυτό φάνηκε κι από τη «ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ Ι», που έγινε χρυσός δίσκος και μέχρι σήμερα είναι στις υψηλές θέσεις των επίσημων charts. Σίγουρα είναι από αυτά τα CDs, που θέλουν το «από σε στόμα σε στόμα», να μιληθούν δηλαδή, ώστε να καταλάβουν τη θέση, που τους αξίζει και επιτέλους ν’ ακουστούν αυτές  οι υπέροχες μουσικές του Μίκη ευρύτερα. Εμείς ως μόνο όπλο έχουμε τις συναυλίες, όπου ο κόσμος ακούει μαγεμένος τα άγνωστα γι’ αυτόν τραγούδια και αντιδρά μ’ απίστευτη αγάπη και συνάμα έκπληξη. Από κει και πέρα, όλοι εμείς, που λατρεύουμε το μέγιστο μουσουργό, πρέπει να κινητοποιηθούμε για τη διάδοση αυτών των έργων, καθ’ ότι δεν υπάρχουν (όσο θα θέλαμε) και τα ανάλογα ΜΜΕ, για να το διαδώσουμε.
Σ.Θ.: ΠΟΣΟ ΕΥΚΟΛΗ ΑΠΟΔΕΙΧΘΗΚΕ Η ΕΚΔΟΣΗ ΤΟΥ ΚΑΙ ΣΕ ΠΟΙΟΥΣ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ ΑΥΤΟΣ Ο ΔΙΠΛΟΣ ΔΙΣΚΟΣ;
Απευθύνεται σε όλο τον κόσμο, παρ’ όλ’ αυτά δεν ήταν καθόλου εύκολη  η έκδοση του CD. Περιπετειώδης θα έλεγα ότι ήταν. Πέρα των αντικειμενικών δυσκολιών του να μεταγράψεις από ολόκληρη ορχήστρα και χορωδία (Χαιρετισμοί) για πιάνο και φωνή σε μορφήLied, όπως και να ενορχηστρώσεις εκ νέου για πιάνο, φωνή, τσέλο (Μια θάλασσα γεμάτη μουσική), μία τέτοια έκδοση κασετίνας, εν έτει 2016, φαντάζει πολύ δύσκολο επιχείρημα. Ευτυχώς η δισκογραφική εταιρεία Panik Records αλλά και οι συνεργάτες μας έδωσαν τον πιο καλό τους εαυτό, ώστε να προλάβουν το διπλό CD να είναι έτοιμο στις δυο παρουσιάσεις, που έγιναν στον Ιανό. Η κανονική κυκλοφορία γίνεται τώρα, που μιλάμε.
Σ.Θ.: ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΔΥΟ ΔΟΥΛΕΙΕΣ ΜΕ ΤΟΝ ΜΙΚΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ, ΕΧΕΙΣ ΔΙΠΛΑ ΣΟΥ ΤΗΝ ΦΩΝΗ-ΕΚΠΛΗΞΗ ΤΩΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΩΝ ΕΤΩΝ ΣΤΗΝ ΧΩΡΑ ΜΑΣ, ΤΗΝ ΜΟΛΙΣ 21 ΕΤΩΝ ΣΟΦΙΑ ΜΑΝΟΥΣΑΚΗ. ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΔΙΚΗ ΣΟΥ ΑΠΟΨΗ ΓΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΗΣ ΣΕ ΑΥΤΟΥΣ ΤΟΥΣ ΔΥΟ ΔΙΣΚΟΥΣ;
 
Πλέον για τη Σοφία Μανουσάκη νομίζω πως δεν χρειάζεται να πω κάτι, όσοι την έχουν ακούσει, έχουν καταλάβει πως πρόκειται για μια μοναδική περίπτωση ερμηνεύτριας, που συνδυάζει το τεράστιο ταλέντο με τη σοβαρότητα και την εργατικότητα. Όταν ο ίδιος ο Μίκης της εμπιστεύεται τέτοια έργα και όταν η Μαρία Φαραντούρη λέει τέτοια λόγια δημόσια, νομίζω πως ο δικός μου ρόλος είναι στο να καμαρώνω, που «ανακάλυψα» αυτό το διαμάντι.

«…η δεύτερη συμφωνία, κατά τη γνώμη μου, αποτελεί  το κορυφαίο έργο του 20ου αιώνα παγκοσμίως!»

Σ.Θ.: ΠΟΣΟ ΜΑΚΡΙΑ ΦΑΝΤΑΖΕΣΑΙ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΣΟΥ ΝΑ ΦΤΑΝΕΙ ΣΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝΤΙΚΟ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΟΝ ΜΟΥΣΙΚΟ ΓΑΛΑΞΙΑ ΤΟΥ ΜΙΚΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ;
Όταν μιλάμε για σύμπαν, νομίζω πως η έννοια του χρόνου παύει να ισχύει. Ο μουσικός γαλαξίας του Θεοδωράκη είναι απέραντος και σε μεγάλο βαθμό ανεξερεύνητος, ειδικά στη συμφωνική του μορφή. Τρανό παράδειγμα η δεύτερη συμφωνία, κατά τη γνώμη μου, αποτελεί  το κορυφαίο έργο του 20ου αιώνα παγκοσμίως. Προσωπικά αφήνω τον εαυτό μου, χωρίς τους νόμους της βαρύτητας, να ταξιδέψει και προσπαθώ να παρασύρω όσο το δυνατόν περισσότερο κόσμο,  σ’ αυτό το συμπαντικό ταξίδι στο μουσικό σύμπαν του οικουμενικού και Μέγα Μίκη Θεοδωράκη.
Οι συντελεστές του Θεοδωρακισμού/Theodorakism
Ο Μίκης Θεοδωράκης, κρατώντας για πρώτη φορά στα χέρια του το “ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΙΙ”
Επιμέλεια, Μαέστρου Ελένης Αλεξοπούλου

(44)