Μερικοί, ακόμη και σήμερα, μετά μια 25ετία, περίπου, σνομπάρουν τα ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΣΥΝΕΔΡΙΑ ΧΟΡΩΔΙΩΝ, είτε με το να μην λαμβάνουν μέρος, είτε με το να ισχυρίζονται “τι μας παρέχουν” είτε… Επί του προκειμένου το, παρακάτω, παράδειγμα θα μας βοηθήσει να βγάλουμε κάποια συμπεράσματα…:

Είναι γεγονός πως το Ναύπλιο, χορωδιακά, μέχρι πριν λίγα χρόνια, ήταν ανύπαρκτο! Ας δούμε το ετεροχρονισμένο -όμως, σχετικό και αρκετά ενδεικτικό- δημοσίευμα, τοπικής καθημερινής εφημερίδας του Ναυπλίου “η Ενημέρωση” που έχει τίτλο “Ο Πρόεδρος της Δημοτικής Χορωδίας απαντά στους ισχυρισμούς του κ. Β. Χαραμή» (ο μακαρίτης Β.Χ. ήταν, για πάμπολλες δεκαετίες, ο Μαέστρος της Φιλαρμονικής και της Χορωδίας Ναυπλίου…):

«Κατόπιν της εμφάνισης του κ. Β. Χαραμή σε εκπομπή τηλεοπτικού τοπικού σταθμού όπου μέσα από έναν μακρύ μονόλογο, όχι μόνο με ευθύνη του ιδίου, ακούστηκαν πράγματα που αφορούν τη Δημοτική Χορωδία Ναυπλίου, και καθώς η προσπάθειά μου για τηλεφωνική παρέμβαση την ώρα εκείνη δεν είχε αποτελέσματα, (η εκπομπή πλησίαζε στο τέλος της σύμφωνα με τους υπεύθυνους του σταθμού), είμαι υποχρεωμένος τώρα, έστω εκ των υστέρων, να παραθέσω μερικά γεγονότα προς αποκατάσταση της πραγματικότητας:

Κατά την πρώτη, από ιδρύσεώς της, συνεδρίαση του Δ.Σ. της Δημοτικής Χορωδίας Ναυπλίου στις αρχές του τρέχοντος έτους, τέθηκε ως βασικός στόχος η προσπάθεια για την ουσιαστική της αναβάθμιση. Καθορίστηκαν μάλιστα και οι πιθανοί τρόποι που θα μπορούσαν να συμβάλλουν σε αυτό, μεταξύ των οποίων η τακτοποίηση λειτουργικών εκκρεμοτήτων, η αύξηση των εκδηλώσεων που παρουσιάζει, η επιχορήγησή της από το Δήμο, γεγονός που δικαιούτο αλλά ουδέποτε είχε γίνει, η συμμετοχή της σε εκδηλώσεις εντός Ελλάδος σε πρώτη φάση, η δημιουργία νέων τμημάτων με πρώτο αυτό της Παιδικής κ.λ.π.

Αμέσως επισκεφθήκαμε τον κ. Βασίλη Χαραμή και τους χορωδούς στην αίθουσα της Χορωδίας όπου τους παρουσίασα τα μέλη του Δ.Σ. και τους ενημέρωσα για τους στόχους του Διοικητικού Συμβουλίου, θεωρώντας πως η έναρξη της συνεργασίας μας έπρεπε να ξεκινήσει με αυτό τον τρόπο. Επίσης, ξεκαθαρίσαμε ευθύς εξ’ αρχής πως σε μια Δημοτική Χορωδία η συνεργασία Δ.Σ. – Μαέστρου – Χορωδών είναι εξ’ ορισμού επιβεβλημένη, ώστε να επιτευχθεί η προαγωγή του χορωδιακού τραγουδιού και η προβολή της πόλης μέσω αυτού.

Εκ μέρους του Μαέστρου εισπράξαμε μάλλον αδιαφορία όσον αφορά τα περισσότερα μέλη του Δ.Σ. και επιθετικότητα όσον αφορά σε μερικά εξ’ αυτών για λόγους μάλλον δύσκολο να κατανοηθούν. Σύντομα διαπιστώθηκε η αδυναμία του Μαέστρου να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις μιας σύγχρονης χορωδίας εξ’ αιτίας της προχωρημένης του ηλικίας.

Η συμμετοχή μου στις εργασίες του 12ου Πανελληνίου Χορωδιακού Συνεδρίου στη Πρέβεζα, η παρακολούθηση πλειάδας χορωδιακών συναντήσεων καθώς και οι επαφές μου με μαέστρους, διοικητικούς παράγοντες χορωδιών και ανθρώπους που υπήρξαν εκ των δημιουργών του χορωδιακού στερεώματος στην Ελλάδα (Στέφανος Βασιλειάδης καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών, Μιχ. Αδάμης κ.λ.π.), έδειξαν πως η δημοτική μας χορωδία ακολουθεί φθίνουσα πορεία, μη μπορώντας να ακολουθήσει τον σύγχρονο ρυθμό δράσης.

Το Δ.Σ., σεβόμενο την προσφορά του κ. Β. Χαραμή στη χορωδιακή ιστορία της πόλης μας, αλλά γνωρίζοντας και την ανάγκη να προχωρήσει μπροστά η χορωδία, πρότεινε αμέσως λύσεις που ελάμβαναν υπ’ όψιν τους και τις δύο αυτές παραμέτρους. Προτάθηκε η λύση της παραμονής του σε θέση “τεχνικού συμβούλου” και η κάλυψη της θέσης του μαέστρου με κάποιον νέο. Έτσι, θα είχε το “γενικό πρόσταγμα” αλλά και η χορωδία θα μπορούσε να προχωρήσει σε εκδηλώσεις και δραστηριότητες. Προτάθηκε επίσης η οικειοθελής του αποχώρηση με τη διοργάνωση καλλιτεχνικής βραδιάς προς τιμήν του και βράβευσή του για την προσφορά του. Αμφότερα απορρίφθηκαν.

Προτείναμε τη συμμετοχή μας σε ειδική εκδήλωση που θα διοργάνωνε ο σύλλογος “Παλαμήδης” σε συνεργασία με τον Αρχιεπίσκοπο στα Τίρανα. Η πρόταση απορρίφθηκε ασυζητητί από τον μαέστρο. Κατανοητή η βιολογική του αδυναμία σε τόσο μακρινό ταξίδι, όμως καμία εναλλακτική λύση δεν τον ικανοποίησε, ώστε να πραγματοποιηθεί η εκδήλωση.

Η Δημοτική Χορωδία Άργους, μέσω του προέδρου της, μας προσκάλεσε τηλεφωνικώς· επακολούθησε και γραπτή πρόσκληση συμμετοχής μας στο 9ο Χορωδιακό Φεστιβάλ Άργους, την οποία δυστυχώς ο μαέστρος απέρριψε με αστήρικτες δικαιολογίες, δημιουργώντας εύλογες απορίες για τους λόγους άρνησής του στους υπευθύνους της χορωδίας. Σε νεότερη επικοινωνία μελών του Δ.Σ. με τον κ. Β. Χαραμή στις 30/6 παρουσία των χορωδών, ο κ. Χαραμής δήλωσε πως αυτός αποφασίζει σε ποιες εκδηλώσεις θα συμμετέχει η χορωδία μη αναγνωρίζοντας κανένα Δ.Σ. και για μια ακόμη φορά χρησιμοποίησε απαράδεκτους χαρακτηρισμούς για συγκεκριμένο μέλος του Δ.Σ. μας. Η συνεχής προσπάθειά μας, ήταν να μην υπάρχουν εντάσεις και προβλήματα, γι’ αυτό και εξαντλήσαμε κάθε περιθώριο διαλόγου για την εξεύρεση λύσης.

Είχαμε συνάντηση με αντιπροσωπία των χορωδών κατά την οποία τέθηκαν όλα τα προβλήματα και έγινε προσπάθεια μέσα από καλόπιστο διάλογο να εξευρεθούν λύσεις. Η ανένδοτη στάση του κ. Β. Χαραμή οδήγησε τα πράγματα σε αδιέξοδο. Χαρακτηριστικό γεγονός η άρνησή του να παραχωρήσει την αίθουσα που χρησιμοποιεί η χορωδία για τις πρόβες της (Δευτέρα και Τετάρτη 19.30-21.00), στο Δημοτικό Ωδείο. Η πρόταση του Δημάρχου και Προέδρου του Δημοτικού Ωδείου ήταν ξεκάθαρη και απόλυτα λογική. Η αίθουσα της χορωδίας θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί τις ώρες που η χορωδία δεν είχε πρόβα, για τις ανάγκες του Ωδείου. Στην άρνηση του κ. Β. Χαραμή, ο κ. Πρόεδρος απάντησε με νέα κλειδιά τα οποία παραδόθηκαν τόσο σε μένα όσο και στον κ. Β. Χαραμή που χρησιμοποίησε την αίθουσα.

Παρ’ όλα αυτά, το Δ.Σ. της Xορωδίας, δείχνοντας υπερβολικό βαθμό κατανόησης, δεν ανακίνησε θέμα απομάκρυνσής του από τη διεύθυνση του Μικτού Τμήματός της Δημοτικής Χορωδίας Ναυπλίου.

Με βάση όλα τα παραπάνω, γίνεται σαφές πως κανείς και ποτέ δεν επιδίωξε την εκπαραθύρωση του κ. Β. Χαραμή από τη Δημοτική Χορωδία Ναυπλίου, ούτε από την αίθουσα την οποία χρησιμοποιεί. Το αντίθετο μάλιστα. Προσπαθήσαμε και προσπαθούμε να προχωρήσουμε μπροστά με μοναδικό γνώμονα το συμφέρον της πόλης μας και την προώθηση του χορωδιακού τραγουδιού, εισπράττοντας τη συνεχή του άρνηση για συνεργασία και επιπλέον, εσχάτως, την διαστρέβλωση της πραγματικότητας και την απαξίωση στο πρόσωπό μου, όπως αυτή εκφράστηκε κατά την τηλεοπτική του εμφάνιση.

Η παγκόσμια πρακτική δείχνει πως μόνο από την απρόσκοπτη συνεργασία Δ.Σ. – Μαέστρου – Χορωδών μπορεί να προαχθεί το χορωδιακό τραγούδι σε ένα τόπο. Αυτό επιδίωξε και το Διοικητικό Συμβούλιο της Χορωδίας, να ξεκαθαρίσει δηλαδή προς όλους τους ενδιαφερόμενους, πως η Δημοτική Χορωδία Ναυπλίου δεν είναι κτήμα κανενός. Ούτε μαέστρου, ούτε προέδρου, ούτε χορωδού. Είναι στην υπηρεσία του Δήμου, εργάζεται για αυτόν και συνεργάζεται με αυτόν».
Κωνσταντίνος Λούμος
Πρόεδρος Δ.Σ.
Δημοτικής Χορωδίας Ναυπλίου»

Νομίζουμε, πως, τα σχόλια περιττεύουν· ο Πρόεδρος, ομολογεί, ότι το ΠΑ.ΣΥ.ΧΟ. “του άνοιξε τα μάτια” να ‘δει με το σύγχρονο πνεύμα το, πώς οι Χορωδίες πάνε μπροστά… -δείγμα η σημερινή πρόοδος το Χορωδιακού Ναυπλίου… Μέσα από τα ΠΑ.ΣΥ.ΧΟ. γνώρισε Διοικητικά Συμβούλια και Μαέστρους και, βέβαια, προσωπικότητες της Μουσικής όπως τους αείμνηστους, Μιχ. Αδάμη, Στέφανο Βασιλειάδη… με τους οποίους συναναστράφηκε, κουβέντιασε, ρώτησε, έμαθε… και επιστρέφοντας, στο Ναύπλιο, εφάρμοσε…

Αναφέραμε αυτό το απλό παράδειγμα για να δώσουμε ένα μικρό δείγμα της χρησιμότητας των ΠΑ.ΣΥ.ΧΟ…. Από εκεί και πέρα, είναι εύκολο ν’ αντιληφθούμε, όλ’ αυτά τα χρόνια, πόσο ωφελήθηκαν οι Χορωδίες μας -Δ.Σ. και Μαέστροι- με τη συμμετοχή τους στα 20, περίπου, Συνέδρια…· πόσο ωφελήθηκαν θεωρητικά και υλικά, κοινωνικά και επαγγελματικά, εγκυκλοπαιδικά και ειδικά… Γι’ αυτό τον λόγο, ας αφήσουμε τα δήθεν… και ας ομονοήσουμε προς όφελος της ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΧΟΡΩΔΙΑΣ!
Αγήνωρ

Υ.Γ. του “R”:
Το 2016 ο Δήμος Ναυπλίου και η ARTIVA συνδιοργανώνουν το 20° ΠΑ.ΣΥ.ΧΟ. το 3ήμερο 18, 19 και 20 Νοέμβρη. Καλό είναι να κάνουμε μια προσπάθεια, ώστε να συμμετάσχουμε όλοι, Διοικητικά Συμβούλια και Μαέστροι… μετά συνοδών…
Θα είναι μια πρώτης τάξης ευκαιρία να ξανασμίξουν οι παλιοί, να γνωριστούν οι νέοι μεταξύ τους, αλλά και οι νέοι με τους παλιούς, ν’ ανταλλάξουν απόψεις, να πληροφορηθούμε το “σήμερα” των Ελληνικών Χορωδιών, τα προβλήματα που υπάρχουν…
Άλλωστε, Ναύπλιο είναι αυτό, του Καποδίστρια και του Παλαμηδιού… που, εκτός των άλλων, συνδυάζει την παράδοση με την ιστορία, τη θάλασσα με τη γραφικότητα…
Αν, τώρα, κάποιοι, για τον άλφα ή βήτα λόγο δεν θα συμμετάσχουν, τουλάχιστον, ας σεβαστούν το Συνέδριο, και ας μην το “σαμποτάρουν” πραγματοποιώντας εκδηλώσεις εκείνο το 3ήμερο…
Να σημειωθεί, ότι το ΠΑ.ΣΥ.ΧΟ., από γεννησιμιού του μέχρι σήμερα, “πάει μόνο του”…! Αυτή είναι και η ιδιαιτερότητά του και πρωτοτυπία του… που το κάνει μοναδικό στην Ελλάδα…! Όχι· δεν έχει “πάτρωνες” -Ομοσπονδίες, Ενώσεις, Στέγες…- που να κατευθύνεται ή να δίνει αναφορά… Η καθεμιά Χορωδία, που, κατόπιν ψηφοφορίας, αναλαμβάνει την οργάνωσή του, προβαίνει, νωρίτερα μερικούς μήνες, σ’ ένα προ-Συνέδριο με τη συμμετοχή των Χορωδιών, που, κατά το παρελθόν, υπήρξαν οργανωτές… και, από ‘κει και πέρα, μόνη της, αποφασίζει το πώς και τι… προσκαλώντας, επιλέγοντας εισηγητές κ.λ.π.

(29)