Αν, η Χορωδία ΤΡΙΠΟΛΗΣ -όπως και άλλες χορωδίες…- Διοικητικά και Καλλιτεχνικά, παραμένει σε μια εξαιρετική, ποιοτικά, κατάσταση -πάντα, σε σχέση με την επαρχία και τα ερασιτεχνικά πλαίσια- και διακρίνεται στη Χορωδιακή Ελλάδα, αυτό, δεν είναι τυχαίο γεγονός… Είναι, γιατί φροντίζει, διαρκώς, να ενημερώνεται, Διοικητικά και Καλλιτεχνικά, να εκπαιδεύει τα στελέχη της, να υλοποιεί καινοτόμες ιδέες (ΠΑ.ΣΥ.ΧΟ., Φωνόγραφος, Συμφωνική, Κοντσέρτα…)…

Έτσι, μετά το περυσινό καλοκαίρι, που, έστειλε τους δύο, νέους, φερέλπιδες Μαέστρους της, Ελένη Αλεξοπούλου και Διονύση Καραφωτιά, στην Κέρκυρα, για να παρακολουθήσουν εβδομαδιαίο Σεμινάριο, που, οργάνωσε το Μουσικό Τμήμα του Ιονίου Πανεπιστημίου, φέτος και, συγκεκριμένα, το 3ήμερο 26-27-28 Φεβρουαρίου, οι ανωτέρω δύο Μαέστροι, παρακολούθησαν Σεμινάριο Διεύθυνσης Χορωδίας, από τον διεθνούς φήμης, και καλύτερο Έλληνα Μαέστρο όλων των εποχών, Αντώνη Κοντογεωργίου*!

Το Σεμινάριο, που, έλαβε χώρα στην Αθήνα, οργανώθηκε από το Καλλιτεχνικό Εργαστήρι “Μαρσίας” και το “Εναρμόνιο Ωδείο”. Το παρακολούθησαν 30 Διευθυντές Χορωδιών απ’ όλη την Ελλάδα και στέφθηκε από επιτυχία…
Τα μαθήματα, που, διδάχθηκαν ήταν, κυρίως, τεχνικές Τραγουδιού και Διεύθυνσης, φωνητική ενεργοποίηση…

Οι δύο, ανωτέρω, Μαέστροι, που, σημειωτέον, προσφέρουν ανιδιοτελώς στα καλλιτεχνικά δρώμενα της Τρίπολης, μη φειδόμενοι κόπων και εξόδων, αποτελούν και το μέλλον της Χ.Τ. Σήμερα, η μεν καθηγήτρια Πιάνου, Ελ. Αλεξοπούλου, είναι Δ/ντρια της “La Vita” και των “Σκαθαριών” (Προ-Παιδική), ο δε καθηγητής Μουσικής, Διον. Καραφωτιάς, των “Σπουργιτιών” (Παιδική).

Το ανωτέρω, ας λογιστεί, ως ένα παράδειγμα, και μόνο, αφού υπάρχουν κι άλλες χορωδίες, μπάντες… που επιτελούν, σωστά, τον σκοπό τους… Γενικά, όμως, η επιμόρφωση, σε όλες τις επιστήμες και τα επαγγέλματα, επιβάλλεται…· εάν θέλουμε, να είμαστε “και οι πρώτοι” στη δουλειά μας, πρέπει, διαρκώς, να είμαστε ενημερωμένοι… αλλά και να ρωτάμε και να μαθαίνουμε από τους καλύτερους…

Το “γηράσκω αεί διδασκόμενος” του Σωκράτη… χρειάζεται να το τηρούμε, όπως και το “εν οίδα, ότι ουδέν οίδα”! Όλα αυτά τα εφαρμόζει και τα έχει, ως μπούσουλα η Χ.Τ. από την πρώτη μέρα ίδρυσης της, εδώ και 30 χρόνια!

Το ανωτέρω, και για να άρουμε τις παρεξηγήσεις, είναι ένα παράδειγμα, και μόνο, όπως προείπαμε, αφού υπάρχουν χορωδίες, στον ελληνικό χώρο, που επιτελούν στο ακέραιο και με το παραπάνω τον σκοπό για τον οποίο ιδρύθηκαν και συνεχίζουν να λειτουργούν και προσφέρουν…

Δυστυχώς, κάποια “παλιά μυαλά” αλλοτινών εποχών… όλ’ αυτά τα “σνομπάρουν”… και τούτο διότι δεν καταδέχονται να παρακολουθήσουν… μπας και “τους πέσει η θέση”… Κακό του κεφαλιού τους, κάνουνε και, κατ’ επέκταση, κάνουνε κακό στις χορωδίες που διευθύνουν… Από κοντά, αρμόζει να είναι τα Διοικητικά Συμβούλια, τα οποία πρέπει να παροτρύνουν… και να μη φείδονται χρημάτων όταν, πρόκειται, για επιμόρφωση… Αλλά και όταν, πρόκειται, να προσλαμβάνουν Μαέστρο, καλό είναι να τα έχουν υπόψη τους τ’ ανωτέρω…

Το φθινόπωρο, στο Ναύπλιο, λαβαίνει χώρα το “20° Πανελλήνιο Συνέδριο Χορωδιών”, που, δεν είναι κάτι άλλο, από ένα 3ήμερο Καλλιτεχνικής και Διοικητικής Επιμόρφωσης… Κι όμως, θα υπάρξουν, ουκ ολίγοι Διοικητικοί και Διευθυντές Χορωδιών, που, θα “κωφεύσουν”… ή θα προσπαθήσουν, εσκεμμένα ή όχι, “να το τορπιλίσουν” προγραμματίζοντας, αυτές τις ημερομηνίες φεστιβάλ…

Κι ένα τελευταίο: Φορείς, που, διαθέτουν τα μέσα (οικονομικά, υποδομή…), ας πραγματοποιούν, συχνότερα, τέτοια Σεμινάρια, μ’ Έλληνες και Ξένους καταξιωμένους Μαέστρους, προς όφελος της Χορωδιακής Ελλάδας!

* Ο Αντώνης Κοντογεωργίου είναι Έλληνας μουσικός. Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1945. Σπούδασε στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης θεωρητικά, πιάνο και τραγούδι, φοιτώντας παράλληλα στην Ιατρική Σχολή του Παν/μίου Θεσσαλονίκης. Συνέχισε τις μουσικές σπουδές του στο R. Strauss Konservatorium και κυρίως στην Ανώτατη Μουσική Ακαδημία του Μονάχου, απ’ την οποία και απεφοίτησε με δύο διπλώματα-Magister Artium, Διεύθυνσης Χορωδίας και Ορατορίου-Lied. Παρακολούθησε επίσης μαθήματα στην Καλοκαιρινή Ακαδημία Mozarteum του Ζάλτσμπουργκ και στα Τμήματα Αριστούχων Τραγουδιού της Ζυρίχης. Έχει λάβει τις εξής βραβεύσεις:

  • Από τον διεθνή διαγωνισμό “Μαρία Κάλλας” (Lied-Ορατόριο)
  • από την Ακαδημία Αθηνών (βραβείο «Σ. Μοτσενίγου»),
  • από το Τρίτο Πρόγραμμα της ΕΡΤ (βραβείο «Μαρία Κάλας»)
  • από την Ένωση κριτικών Θεάτρου και Μουσικής (το Μέγα Βραβείο)
  • από την UNESCO (Eθνικό Bραβείο).

Κατά καιρούς οργάνωσε και διηύθυνε πολλές χορωδίες, με πρώτη χρονολογικά την παιδική χορωδία των ΧΜΟ Θεσσαλονίκης. Δίδαξε μουσική στο ελληνοαμερικανικό Κολλέγιο Ανατόλια, σε πολλά Ωδεία, σε 41 σεμινάρια, και οργάνωσε πολλές Συναντήσεις Χορωδιών. Δημοσίευσε πλήθος ειδικών άρθρων για τη χορωδιακή μουσική, πραγματοποίησε οκτώ χορωδιακές εκδόσεις, 29 δισκογραφικές παραγωγές, πάνω από 600 ραδιοφωνικές και τηλεοπτικές εκπομπές, συνεργάστηκε κατ’ επανάληψη με το Εθνικό Θέατρο, πολλούς άλλους θιάσους, τα Φεστιβάλ Αθηνών, Επιδαύρου, Θεσσαλονίκης, Ηρακλείου, δίδαξε στη Σχολή Σπ. Ευαγγελάτου, ίδρυσε και διηύθυνε το συγκρότημα Pro Musica για τη διάδοση της παλιάς μουσικής και το σολιστικό φωνητικό συγκρότημα “Οι Τραγουδιστές”, με το οποίο πέραν των πολλών συναυλιών, παρουσίασε σε πρώτη εκτέλεση όλο το σωζόμενο έργο του Φραγκίσκου Λεονταρίτη.

Διηύθυνε τα μεγάλα χορωδιακά σύνολα στo Millenium και στους Ολυμπιακούς Αγώνες.

Το 1977 με πρόσκληση του τότε Διευθυντή του Τρίτου Προγράμματος της ΕΡΤ, Μάνου Χατζιδάκι, οργάνωσε για πρώτη φορά χορωδία στην ΕΡΤ, τη Χορωδία του Τρίτου Προγράμματος, σημερινή Χορωδία της ΕΡΤ, της οποίας ήταν ο μόνιμος διευθυντής της για 32 χρόνια. Υπήρξε από τα βασικά στελέχη του Τρίτου Προγράμματος του Μάνου Χατζιδάκι, μέλος της Επιτροπής του Υπουργείου Πολιτισμού (ΥΠΠΟ) για τη Χορωδιακή ανάπτυξη και επί σειράν ετών Πρόεδρος της Καλλιτεχνικής Επιτροπής της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης. Διετέλεσε διευθυντής και καθηγητής Ωδείων, διευθυντής του Κέντρου Χορωδιακής Πράξης του Υπουργείου Πολιτισμού και μεταξύ άλλων, των χορωδιών, Ωδείου Αθηνών, «Μακεδονία», Ελληνικού Φεστιβάλ και Δήμου Αθηναίων. Διδάσκει ως προσκεκλημένος καθηγητής στα μεταπτυχιακά τμήματα του Ιονίου Πανεπιστημίου σε συνεργασία με την καθηγήτρια Μιράντα Καλδή. Σαν σολίστ ή μαέστρος, πραγματοποίησε στην Ελλάδα και στο εξωτερικό πάνω από 1600 παραστάσεις, (Γερμανία, Αυστρία, Ισπανία, Φινλανδία, Γιουγκοσλαβία, Γαλλία, Ιταλία, Κίνα, Κύπρος, Αίγυπτος, Τουρκία, Τυνησία, Ηνωμένες Πολιτείες, Καναδάς), και συνεργάστηκε με όλες τις ελληνικές ορχήστρες και με πολλές ξένες, καθώς επίσης και με διάσημους μαέστρους, (Bernstein, Rilling, Askenazy, Menuhin, Mazur, Marriner).

Το ρεπερτόριό του περιλαμβάνει 142 χορωδιακά έργα με ορχήστρα, (87 σε πρώτη ελληνική εκτέλεση), 1030 άλλα χορωδιακά, 21 όπερες και πάνω από 800 Lieder. Πολλοί Έλληνες συνθέτες του έχουν αφιερώσει έργα τους, (Αντωνίου, Κούκος, Θεοδωράκης, Μαρκόπουλος, Μπαλτάς, Σαμαράς, Νεζερίτης, Σφακιανάκη, Χριστοδούλου κ.α.)

Από το “R”

(43)